Enorma kassun i långsiktiga och internationella samarbeten, kräver öga för detaljer
Ett av den senaste tidens mest spännande projekt är kanske Tuas Port i Singapore, en hamn som ska ta emot gigantiska fartyg. Tanken är att terminalen ska utvecklas under 30 års tid och den första fasen ska stå klar under år 2020. Den delen av hamnen ska ta emot 20 miljoner containers. Totalt för hela anläggningen är målet 65 miljoner, eller nästan en fördubbling av vad Singapores hamn hanterade 2014.
I den så kallade Finger 1-fasen har 91stycken av typen kassun producerats och transporterats till flytdockan. Många tusen ton gjuten betong har flyttats från tillverkningssajten med hjälp av transportlösningarna, där IP-CCV varit ett ovärderligt och uppskattat inslag. De har varit i storleksordningen 15 000 ton, runt 40 meter långa och 30 meter breda.
Det är inspirerande att vara en del av ett projekt i den här klassen. Utrustningen är skräddarsydd och personalen har utbildats för att uppfylla de högt ställda kraven. Det har också varit ett stort fokus på säkerhetsfrågor och tydlighet i alla kontakter. Transportsystemet, som är en förutsättning för förflyttningen av kassunerna under bygget, spelar givetvis en central roll. Betongplattorna för kassuntillverkningen har flyttats som planerat från stationen via glidformsstationen och i position för dockning med glidformen.
Ett annat aktuellt projekt för glidformsutrustning och IP-CCV-transfer är Nador West Med Port i Marocco. Det ligger i en frihandelszon, vid en stor hamn som har områden med industri, logistiktjänster och handel. Hela satsningen är på 950 miljoner € och ska stå klar 2021. Det här är en statlig satsning på området som ligger cirka 30 km från staden Nador, på Medelhavskusten.
Det är fortfarande något av ett framgångsrecept att gjuta med glidformsteknik, där formen byggs på marken utifrån önskemål och fysiska omständigheter. I takt med att betongen härdar lyfts formen uppåt med hjälp av hydrauliska domkrafter. Trots att det ofta handlar om många ton och beprövad teknik blir det allt viktigare att använda både erfarenhet och modern övervakningsutrustning för att säkra tätheten och att undvika att vatten tränger in i gjutskarvarna. Oplanerade stopp kostar alltid pengar!
När det gäller den här typen av stora projekt krävs inte bara rätt byggutrustning. Det är också självklart att erbjuda en förstudie innan de stora besluten fattas, att lära upp dem som ska utföra jobbet och förse kunden med ett ledarskap, som har erfarenhet både av tekniken och av att arbeta i fjärran länder och kulturer. Här bör viktiga och avgörande faktorer som tidplan, personalstyrka och andra krav diskuteras. Själva den tekniska utrustningen kan hyras eller köpas.
”Texten ovan är skriven i online-marknadsföringssyfte. Åsikterna är författarens egna och speglar inte nödvändigtvis åsikterna hos Bygging-Uddemann.”
Comments are closed